توصیف سبک شناسیک شعر کودک از مشروطیت به بعد(عباس یمینی شریف، جبار باغچه بان، محمود کیانوش، احمدشاملو،ترانه ها،متل ها و لالایی ها)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مسعود زندوانی
- استاد راهنما محمد بارانی مریم خلیلی جهانتیغ
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
سبک شناسی علمی است که به تشخیص و تمیز میان گونه های موجود در ادبیات یک ملت می پردازد و در ایران یکی از پدیده های نو می باشد. سبک شناس با نگاه ویژه ی خود می تواند چیزی را در یابد که دیگران از آن غافلند. شعرکودک یکی از مهم ترین و برجسته ترین گونه های ادبیات کودک و نوجوان به شمار می رود و هرچند در گستره-ی ادبیات غنی این مرز و بوم، به طور رسمی از تاریخچه ای غنی برخوردار نیست؛ اما در عصر حاضر به دلیل توجه بیش از پیش صاحب نظران تعلیم و تربیت، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از ویژگی های اصلی شعر کودک آهنگین بودن و سادگی زبان می باشد، معطوف به زیبایی مضمون و عنصرخیال که به ذوق زیبایی شناسی و موسیقیایی کودک و هم چنین غریزه ی بازی او پاسخ می دهد. شعر کودک یکی از عرصه هایی است که سال هاست نیاز به سبک شناسی علمی و دانشگاهی در آن احساس می شود. در این پژوهش با تکیه بر اشعار چهار شاعر شعر کودک(عباس یمینی شریف، محمود کیانوش، احمد شاملو و جبار باغچه بان) و هم چنین بر اساس روشی که«سیروس شمیسا» در کلیات سبک شناسی خود ارائه می دهد به سبک شناسی توصیفی اشعار کودکانه ی پس از مشروطه پرداخته می شود. هدف کلی از این پژوهش، گسترش دانش عمومی نسبت به شعر کودک پس از مشروطه و شناساندن هرچه بیشتر چهار تن از شاعران این عرصه به اهالی ادبیات کودک می باشد و نشان داده می شود که نخستین جرقه های شعر ویژه ی کودک در ایران از انقلاب مشروطیت به بعد زده شد و هم چنین شعر کودک در این دوران از لحاظ معیارهای امروزی شعر کودک در سطحی بالاتر از دوران قبل از مشروطه قرار می گیرد و به نوعی با ذهن، نگاه و جهان کودک همخوانی و تطبیق دارد.
منابع مشابه
بررسی ادبیات تعلیمی کودک و نوجوان در اشعار پروین اعتصامی، محمد تقی بهار، جبارباغچه بان، محمود کیانوش، عباس یمینی شریف
چکیده در این پایان نامه به بررسی ادبیات تعلیمی کودک و نوجوان در اشعار محمدتقی بهار، پروین اعتصامی، جبار باغچه بان، عباس یمینی شریف و محمود کیانوش پرداخته شده است. در بحث مطالعات نظری این رساله، ابتدا ادب و ادبیات، سپس ادبیات تعلیمی و پس از آن ادبیات کودک و نوجوان از حیث کاربردی و معناشناسی مورد بررسی قرار می گیرند. پس از آن تاریخچه ادبیات کودکان و نوجوانان از ابتدا تاکنون و خصوصاً از زمان مشر...
نمود طبیعت در لالایی ها ی هرمزگان
لالایی نجوای مهرانگیز والدین است برای آرامش بخشیدن به کودک در هنگامه ی خواب؛ نجوایی که مادران در آن بیشتر هنرنمایی کرده و هنرشان مورد قبول مخاطب (کودک) قرار گرفته است. بر همین اساس، این هنر به نام مادران ثبت می شود و خود از موضوعی پر اصالت پرده بر می دارد؛ و آن اهمیت نقش مادران در تربیت کودکان و تأثیر گذاری عاطفی بر آنها است. سالها تحقیق نشان میدهد که موسیقی و کلمات ملایم، آرام و منظم م...
متن کاملبررسی سبک شناختی شعر کودک در ایران با بررسی شعر: محمود کیانوش، مصطفی رحماندوست، ناصر کشاورز، غلامرضا بکتاش، محمود پوروهاب، تقی متقی
شعر کودک ، دارای قالب ها ، زبان ، محتوا ، موسیقی ، و آرایه های ادبی خاص خودش است . این ویژگی ها شعر کودک را از شعر بزرگسال متمایز می کند . هرکدام از شاعران کودک نیز از امکانات شعر کودک به شکلی خاص بهره می برد که با شاعران دیگر فرق دارد. تفاوت شعر کودک و بزرگسال ، همچنین تفاوت شعر شاعران کودک ، باعث گستردگی و رشد این نوع شعر می شود. برای شناختن این تفاوت ها لازم است یک بررسی علمی و آماری صورت پذ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023